Munkar och bensvep

Den stora händelsen idag för oss morgonpigga var den välsignelse-cermoni som ägde rum på Tiger Muay Thai.
Buddistmunkar från Tepnimit-templet i Phuket kom till anläggningen kl. 07.30 för att väsigna träningskampen vilket också inkluderar alla som tränar där.
Det tändes rökelser och ljus och det bads böner. Våra tränare som alltid annars är riktiga spillevinkar och stenhårda om vart annat hade idag en helt annat blick under morgonen. En blick av tillgivenhet och respekt.
Munkarna sjöng en väääldigt lång bön och vi alla som satt nedanför dem fick sitta med fötter vända från dem då det är en ful gest att visa fötterna.
Efter bönen och välsignelsen skvätte munkarna ut välsignat vatten över träningsmattan. Lyckligtvis fick vi båda vattnet på oss och vi är nu välsignade och kommer vara skyddade och ha extra stryrka under vår planerade fight 27 mars.

Det hela var en fin upplevelse. Att få ta del och försöka sätta sig i in deras hängivenhet till deras religion var en en upplevelse i sig. För en icke troende så är det så svårt att förstå hur deras tankar går och vad som driver munkarna till det liv de lever. Visst vanliga människor, men som lever väldigt annorlunda.

Film finns på när munkarna sjunger en bön, men dessvärre tar uppladdning så lång tid här nere så att det orkar vi inte.

Nu är vi skyddade så nu jävlar är det ännu mer fullt ös!

Träningen och skador för Fredrik
Fredriks knoge gör fortfarande ont. Han har inte varit och kollat upp den. Han körde på thaiboxningen på eftermiddagen, men använde inte högerhanden utan fick smälla på med armbågen istället. Helt klart bra träning det också då armbågen är ett mycket kraftigt och farligt vapen. En smäll av den och en knockout kan vara ett faktum eller ett kraftigt blödande jack i huvudet som kan få en match att bli stoppad. Ja, så är det, detta är fighting och inte Friskis och Svettis...
Fredrik kör nu på bra´, men var aningen orkeslös i dag (det var även jag, Mange). Det behövs mer mat i kroppen helt enkelt. Han har även kört på bra med löpning vilket även det tar på krafterna. Han har även sparrats lite under dagarna. Fredrik Ställde sig i ringen igår och sparrades lite mot en okänd snubbe. Den blev hårdare än han väntat sig. Kände att "jävlar vad det smäller". Fredrik visste inte vem han sparrades mot. Killen han sparrades mot är före detta Japanske lättviktsmästaren i MMA, Kotetsu Boku. En aningen brutal och duktig kille så Fredrik hade ingen anledning till att få lågt självförtroende för att han fick smaka lite läder. Tvärtom! Fredrik stod på sig bra i bombregnet.
---> Film med Kotstsu Boku

Träningen för Mange
Jag känner mig i det närmaste felfri. Blåso har jag några, men de tejpar jag över och glömmer bort när träningsmattan är under mina fötter. Aningen stel i ljumskarna har jag dock varit efter herrejössesmycket sparkande, men det börjar ge med sig. Stretching och vana är medicin mot det. Löpning är jag inte så jädra disciplinerad med. Visst, kondition är så mycket i kampsport, men jag lägger krutet på att orka köra thaiboxningpassen så mycket jag orkar för att få tekniken. Den tar jag med mig hem och springer mer hemma. Dock så ska det tilläggas att 2,5-5 timmars muay thai per dag även det ökar konditionen! Behöver dock mer sparringträning för att få smaka på lite stryk och för att ge lite stryk. Som en lite koll på att det jag lär mig funkar i praktiken.

Utvecklingen går framåt!
Igår fick jag (Mange) ta steget från mellangruppen upp till den avancerade gruppen för att där köra ett pass och bli bedömd. Svaret jag fick var att jag var välkommen till avancerade gruppen dagen efter igen. D.v.s. idag 17 mars. Så jävla skönt att faktiskt känna att man har gjort någonting rätt och att jag utvecklas. Fredrik var ju den förste av oss at avancera upp så det är nu skönt att även få vara  i samma grupp. Det är ett litet stöd då vi kan peppa varandra och vara stöd när någon av oss faktiskt inte pallar att köra fullt ut.
Nu ska det inte börja ridas på höga hästar för det. Vägen till att bli bra är lååååång, men vi gör små framsteg och det är därför vi är här.

Nu har vi precis ätit och ska varva ner för kvällen. Ladda kroppen för träning i morgon igen. Huru vida det blir två pass imorgon återstår att se. Mitt (Manges) mål är att köra 2 pass per dag så länge jag orkar. Hur realistiskt det är siar jag inte om då lite löpning och styrketräning ska klämmas in där också... Men MINST ett hårt pass thaiboxning om dagen blir det. Allt annat är uteslutet!



Kör hårt där hemma så kör vi hårdare här nere!


Träningsmattan med munkarna uppe i en boxningsring där de körde sin välsignelse.







Efter det att munkarna ätit fick vi tillåtelse att äta.




Här läggs matgåvor i en skål som sedan gavs till munkarna. Munkarna åt först, sedan åt vi. Under tiden de åt skulle vi sitta med och vi fick inte ha fötterna vända mot dem.


Kotetsu Boku kör lite mitsövningar. Slag, sparkar och knän. Mitsarna är de "kuddar" som tränaren till vänster har på underarmarna. Tränaren har även en magkudde där sparkar och knätekninker övas på.


Jag (Mange) som en gång hade så vackra fötter... Ja, det gör ont, men med lite tejp över skiten så glömmer man dem snabbt när man kliver upp på mattan. Fast givetvis stör de om de gör för ont.


Smutsig och stundtals smärtsam verklighet för fötterna. Dock så börjar det gå över. Fötterna härdas helt enkelt.


Pervogrodan som brukar sitta i badrumsfönstret och flukta har äntligen flyttat ut till ett träd på gården istället.
Fan, borde finnas besöksförbud och fotbojor åt såna snuskdjur. Jävla stalker...

Kör hårt där hemma så kör vi hårdare här nere!

/Mange & Fredde

Kommentarer
Postat av: Micke o Sussi

Bra grabbar kör hårt illa med skador men bara bita ihop fighting fore pain

2010-03-17 @ 18:59:41
Postat av: Madde

Det e bra, litet skavsår har ingen dött av.. fy fan kämpa på! Nu e ni också välsignade så nu kan inget gå fel i livet längre:-) Ät bra, träna mer jag hinner ifatt snart kraam!!

2010-03-17 @ 19:36:11
Postat av: Becca

Fy faen.. fattar att ni inte får visa de fräscha fötterna för munkarna! Blääääää.. Ha det gött!

2010-03-19 @ 11:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0